Green Apotheke

Chutná to jako oříšek, ale není to oříšek – špalda

Špalda je starým druhem pšenice s bohatou historií. Patří k nejstarším obilovinám, které lidstvo počalo užívat. Například v Porýní se pěstovala již 2 500 let př.n.l. Vyznačuje se jedinečným složením živin – je bohatá na vlákninu, bílkoviny (až o 30% více než klasická celozrnná pšenice) a tuk s vysokou koncentrací nenasycených mastných kyselin. Dále na sacharidy, minerály, jako např. hořčík, vápník, draslík, fosfor, zinek, a vitaminy skupiny B. Neobsahuje téměř žádný cholesterol. Je nenahraditelnou složkou stravy jak nemocných, tak zdravých. A to především díky své vysoké vstřebatelnosti, vlivu na snižování cholesterolu a indikaci při chorobách jater, žlučníku a ledvin.

Z důvodu vysoké sytivosti je špalda účinným pomocníkem v boji proti nadváze. Měla by tvořit základ každé redukční diety, protože hned trojím způsobem chrání proti přejídání. Jednak tělu dodává vše, co potřebuje, v důsledku čehož odpadá pocit hladu při nedostatku nějaké základní potraviny, jednak špaldová strava obecně pozitivně ovlivňuje lidskou psychiku. Mimo jiné cílené špaldové stravování vede i k dobré stolici.

Její otruby nás do určité míry dokáží ochránit před radioaktivním spadem a dalšími látkami, které znečišťují ovzduší. Jako taková je i součástí protirakovinné diety, při níž je třeba vyloučit maso (červené především), veškeré uzeniny, a rovněž brambory a lilkové plody (rajčata, papriky, apod.).

Špalda se vyznačuje jemnou, mírně oříškovou chutí. Špaldová mouka se skvěle hodí pro pečení. Má totiž vysokou vstřebatelnost. Proto je lepší při přípravě počítat s větším množstvím užité tekutiny.

Před přípravou je dobré špaldu namočit. Potom ji lze vařit jako rýži, v poměru špaldy k vodě 1 : 3, cca hodinu. Doporučuje se nechat přejít varem, potom plamen stáhnout a nechat pod pokličkou dojít. Vyzkoušejte jeden z našich receptů a přesvědčte se o tom, jak je špalda výborná.

 

Špenátová špalda se smaženým tempehem – oběd

 watch full movie Passengers onlinešpalda zrno ¾ šálku

špenát 3 šálky

tempeh smažený 1/3 balení

sůl, salátové bylinky, olivový olej

 watch full movie Passengers online

Špaldu namočíme cca na hodinu, přivedeme k varu a pod pokličkou vaříme na mírném ohni do vsáknutí vody. V půlce doby varu přihodíme špenát (ideálně čerstvý) a vaříme dál. Těsně před koncem přihodíme smažený tempeh nakrájený na malé kousky a ještě chvíli povaříme. Celkově vaříme cca 30-40 min, do vsáknutí vody. Odstavíme, smícháme s trochou olivového oleje, soli a posypeme salátovými bylinkami. Promícháme, přikryjeme pokličkou a necháme chvilku dojít do smíšení chutí.

 watch full movie Passengers online

Dobrou chuť!

 watch full movie Passengers online

 watch full movie Passengers online

 

Stránka Greenapotheke.cz využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Když na webu zůstanete, tak souhlasíte s jejich používáním. Děkujeme za pochopení. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close