Green Apotheke

Co pěstovali již staří Aztékové? Zaostřeno na chia a slunečnici [tip]

Chia semínka jsou drobná semínka rostliny šalvěj hispánská. Pěstovali ji už Aztékové a předpokládá se, že pro ně byla stejně významnou hospodářskou plodinou jako kukuřice. Chia semínka jsou důležitým zdrojem bílkovin, omega 3 mastných kyselin a především vlákniny. Obsahují řadu antioxidantů a minerálních látek – vápník, železo, zinek, draslík, hořčík, fosfor.

Výborná schopnost vázat na sebe vodu

Charakteristickou vlastností těchto semínek je výborná schopnost vázat na sebe vodu.

Z toho důvodu jsou mimořádně ceněna zejména vytrvalostními běžci, kterým před během stačí pozřít přibližně lžičku chia semínek ve formě chia gelu (chia smíchaná s vodou a odleželá). Z nich jejich tělo během náročného výkonu čerpá vláhu a vytrvalcovi potom stačí, když doplní tekutiny po skončení závodu, když se jeho tělo začne zklidňovat a tep se dostane k normálu.

Chia semínka – to pravé pro vytrvalce

Schopnost chia semínek vázat na sebe vodu hraje významnou roli i při jejich přípravě. Můžete si z nich vytvořit již zmíněný chia gel, který když obohatíte o med a citron, vznikne výborná přírodní šťáva, kterou stačí zalít vodou. Chia poslouží i při výrobě domácího jamu, kdy je stačí smíchat s rozmixovaným ovocem, uzavřít v nádobě a nechat do druhého dne v lednici. Podobným způsobem se připravuje i puding, kdy přidáte kromě ovoce i další ořechy, ovesné vločky, dochutíte mede, skořicí, kakaem a přidáte nějaké rostlinné mléko a necháte opět do druhého dne odstát v lednici.

Přidejte do jogurtu a získejte více dobře vstřebatelného vápníku

Jinak můžete chia semínka, a to jak vcelku, tak i umletá, přidávat do těst na výrobu chleba či různých sušenek, posypat jimi salát či rizoto, nebo je zamíchat do jogurtu a zvýšit tak množství lehce vstřebatelného vápníku.

Slunečnicové semínko

Slunečnicové semínko patří k jedněm z nejznámějších a také nejtradičnějších semínek u nás. Je skvelým zdrojem vitaminů, jako například vitaminu E a B a rovněž i minerálu, jako je draslík, hořčík, železo fosfor, vápník a zinek. Díky obsahu fytosterolů, rostlinných ochranných látek, přispívá ke snižování hladiny krevního cholesterolu a tím i k léčbě srdečních a cévních onemocnění.

Pozor na původ – pro teplou kuchyni je třeba něco extra

V kuchyni je můžete užít na mnoho způsobů. Základem chutnosti je opět suché opražen na pánvi – to pro lepší stravitelnost a měkkost. Slunečnicová semínka lze ale pohodlně konzumovat i syrová, protože se velmi dobře kousají – mají k tomu poměrně ideální velikost. Přidávejte je všude tam, kde vás to napadne – do salátů, rizot, na těstoviny, do těst, moučníků, kaší, … Fantazii a kreativitě se meze nekladou.

 

Stránka Greenapotheke.cz využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Když na webu zůstanete, tak souhlasíte s jejich používáním. Děkujeme za pochopení. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close